مهارتهای ارتباطی (1)

مهارتهای ارتباطی (1)

  • سارا قنواتی
  • گوینده: -
  • 1399/08/22
  • 0

لزوم شناخت و مدیریت مهارتهای ارتباطی در عصر حاضر

قسمت اول

ارتباط و مهارتهای ارتباطی

با پیشرفت­هایی که در تکنولوژی و سبک زندگی انسان­ها ایجاد شده است ،دایره ارتباطی ما هم بسیار گسترده ­تر شده است و در کنار این افزایش دایره ارتباطی ، دغدغه ­های ما هم برای چگونگی برقراری بهینه این ارتباطات و مدیریت بهتر آن­ها زیاد شده است.

ارتباطات ما خیلی سریع گسترش یافتند ولی ما نتوانستیم مهارت­های خود را برای ارتباط با آن سرعت گسترش دهیم.

شما فکر میکنید روزانه چه تعداد ارتباط برقرار می­کنید؟ آیا تعداد این ارتباطات به راحتی قابل شمارشند؟ منظور از ارتباط فقط صحبت و یا گرم گرفتن با کسی نیست، رابطه با فرزند، همسر، خانواده، همه افرادی که در جامعه با آنها در طول روز روبرو هستیم و حتی خودمان، دایره ارتباطی ما را تشکیل می­دهد.

به نظر می­رسد با پیشرفت و ارتقاء تکنولوژی و افزایش روز افزون ارتباطات و به روز شدن همه چیز لازم است ما هم مهارت­های خود را به روز کنیم و شاید مهارت­های قبلی ما برای دنیای مدرن و پیشرفته امروزی آنچنان جوابگو نباشد.

در کتب و منابع کمی قدیمی تر رابطه­ ها را دوطرفه معرفی می­کردند یعنی به فرض مثال : اگر نوجوانی در خانواده برخورد مناسب و شایسته ­ای داشت خانواده هم بسیار محترمانه و خوب با آن نوجوان رفتار می­کردند ولی اگر نوجوانی بدقلقی میکرد خانواده هم به روش­های مختلف به تنبیه و تادیب این نوجوان می­پرداختند و در بیشتر مواقع این روش­ها جوابگو هم بود و نوجوان را به قول قدیمی­ ها سر به راه می­کرد ولی آیا این روش امروزه هم پاسخگو هست؟

در اولین قدم شاید بهتر است تعریفمان را از رابطه عوض کنیم و در دنیای مدرن امروزی روابطمان را یکطرفه تعریف کنیم یعنی اگر میخواهیم روابط با کیفیت و مطلوبی داشته باشیم باید روی خودمان و ارتقاء مهارت­های خودمان تمرکز کنیم خارج از اینکه به دنبال اثرگذاری مستقیم روی طرف مقابلمان باشیم. به طور مثال اگر نوجوانی داریم که کمی بد قلق است مستقیم به دنبال راهکار برای دستکاری آن نباشیم بلکه به این فکر کنیم من چه کاری میتوانم انجام دهم که از رنج و ناراحتی فرزندم کاسته شود.

برای حرکت در این مسیر اولین و مهمترین مهارت حذف رفتارهای واکنشی است، رفتارهایی که در هر موقعیت برای رهایی از رنج و عصبانیت و فشار آن موقعیت، انجام میدهیم و بعضی از ان­ها ظاهر بسیار مناسب و پسندیده ای هم دارند ولی کارآمد نیستند و نمیتوانند ما را در بهبود و کیفیت روابطمان جلو ببرند.

پس از حذف این رفتارهای واکنشی قادریم به سایر مهارتهایی بپردازیم که در دنیای مدرن امروزی میتوانند یاری رسان ما باشند، که در مقالات بعدی به تفسیر پیرامون آنها صحبت خواهیم کرد.

منابع:

کتاب، درمان متمرکز بر شفقت برای درمانگران اکت، نویسندگان: دنیس تیرچ، بنجامین، ساندروف ، لورا آر، سیلبر استین. مترجمان: سعیده دانشمندی، دکتر راضیه ایزدی، دکتر محمد رضا عابدی ، انتشارات: کاوشیار، انتشارات جنگل.

کتاب، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، نویسندگان: دکتر راضیه ایزدی، دکتر محمد رضا عابدی، انتشارات: جنگل، کاوشیار.

تهیه و تدوین: سارا قنواتی، دکترای روانشناسی.

تدوین و انتشار، موسسه روان شناختی حمایت:
http://padideyehemayat.ir


دیدگاه‌ها
whatsapp