این عکس متعلق به آنا فروید است

زندگی نامه ی آنا فروید

  • الهام پیر حاجی
  • گوینده: -
  • 1402/05/30
  • 0

کودکی و نوجوانی،ازدواج و نظریه و آثار آنا فروید

زندگی نامه آنا فروید

آنا فروید فرزند آخر زیگموند فروید، یکی از روانکاوان اتریشی، راه پدر را در این زمینه ادامه داد و به حوزه های جدید این نظریه کمک های شایانی کرد. آنا فروید در کنار ملانی کلاین یکی از بنیانگذاران روانشناسی کودک با متدهای روانکاوی شناخته می شود. در این نوشته ، به بررسی زندگی نامه ی آنا فروید می پردازیم.


کودکی، نوجوانی و تحصیل آنا فروید:

آنا فروید فرزند ششم و آخرین فرزند زیگموند فروید و مارتا برنایز بود . او در سوم دسامبر سال 1895 در وین متولد شد. وی همچنین شهروند اتریش تلقی میشود. آنا فروید کودکی شاد و پرجنب و جوشی داشت و مشهور به شیطنت در خانواده بود. پدرش در سال 1993 برای یکی از دوستانش اینگونه نوشت: آنا یک کودک زیبای تخس است.

والدینش معتقد بودند اگر روش ضدبارداری مطمئن تری در دسترس آنها بود او را هرگز به دنیا نمی آوردند. آنا عمدتا به خواهر و برادرانش که بیشتر مورد توجه خانواده بودند حسادت می ورزید و خواهر و برادرهایش هم به او توجهی نداشتند. هنگامی که خواهرش سوفی( همان که بیشتر به او حسادت میکرد) ازدواج کرد، آنا برای پدرش نوشت: از ازدواج او خوشحالم چون کابوس جر و بحث های بی پایان ما برای من تمام شده است.

آنا از سمت پدرش مورد بی توجهی قرار نمی گرفت ، بلکه حتی به مرور زمان محبوب پدر شد . او در سن 14 سالگی در جلسات انجمن روانکاوی شرکت می کرد و با دقت زیاد به مباحث جلسات گوش میکرد و در سن 22 سالگی به سبب علاقه ی زیاد به پدر نگران چیزی شد که پدرش آن را امیال جنسی او می نامید . به همین دلیل تحلیل در این باره را شروع کرد.

چند سال بعد او به انجمن روانکاوان وین پیوست و مقاله ای تحت عنوان غلبه بر خیال پردازی و رویاهای روز را ارائه داد . او در واقع خیال پردازی هایش را نقل می کرد ، در حالی که ادعا می کرد تجربه های یک بیمار را شرح می دهد .

این مقاله به شدت مورد استقبال پدر و اعضای انجمن قرار گرفت. آنا زندگی خود را در راه روانکاوی کودکان دچار اختلالات هیجانی و پرستاری از پدرش هنگام بیماری صرف کرد. او همچنین در فعالیت های خیریه به نفع کودکان نیز شرکت میکرد و به همراه یکی از دوستانش بنام دورتی مدرسه ای راه اندازی کرد که در آن بچه ها حق انتخاب غذا و نظم بخشیدن به فعالیت های روزمره شان را داشتند.

ازدواج:

آنا فروید هیچوقت ازدواج نکرد و تمام وقت خود را صرف تحقیق و مطالعه در حوزه ی روانکاوی کرد.

نظریه آنا فروید:

در ابتدا مهم است که این را بدانیم که فهرست استاندارد مکانیسم های دفاعی فروید در واقع کار دخترش آنا فروید بوده است . او بود که مکانیسم ها را به شکل جامعی توصیف کرد و نمونه هایی از آن را در تحلیل های خود در مورد کودکان بکار برد. آنا فروید برخلاف پدر مستقیما دوره ی کودکی را مورد بررسی قرار داد و از طریق بازی به بررسی مراحل رشد در کودکان پرداخت.

همچنین او نوجوانی را به عنوان آشفتگی تکاملی تعریف کرد که این به معنی تغییر اجباری و موقتی در شخصیت فرد است و می تواند به دلیل آن باشد که گذشتن از کودکی به فردی فعال در اجتماع همراه با خود ، اضطراب های زیاد ، تعارض و نابهنجاری به همراه دارد. آنا فروید معتقد است هنگامی که نوجوان برای نخستین بار احساسات اودیپی را در خود می بیند ، اولین تکانه ی او فرار است . او در حضور والدین احساس تنش و اضطراب می کند و تنها هنگامی که از آنها جدا شود احساس امنیت می کند.

همچنین آنا فروید تمایز بین اضطراب واقعی ، نوروزی و اضطراب اخلاقی را می پذیرد و شکل های مختلف اضطراب را توصیف می کند و معتقد است هر مرحله از اضطراب شکل خاصی از تحول رابطه موضوعی است. همچنین طبق نظر آنا فروید تحول نیز شامل 5 مرحله است:

  1. گذر از وابستگی عاطفی به استقلال عمل عاطفی
  2. گذر از وابستگی به دیگران از لحاظ تغذیه مبتنی بر خود تنظیمی
  3. گذر از خود محوری به صمیمیت و رفاقت با دیگران
  4. گذر از بی توجهی به بدن و احساس مسئولیت در مقابل ارگانیسم
  5. گذر از بازی با بدن به بازی با اسباب بازی و از اسباب بازی به کار و فعالیت

همچنین آنا مراحلی را برای بازی نیز در نظر گرفته، شامل:

  1. بازی با اسباب بازی
  2. بازی با کودکان دیگر با و بدون اسباب بازی
  3. بازی با بزرگترها با و بدون اسباب بازی

آثار:

مجموعه کارهای آنا فروید در 8 جلد جمع آوری شده که بین سال های 1965 تا 1981 منتشر شد. آنا در کتابش با عنوان کودکی بهنجار یا نابهنجار در سال 1965، قسمت هایی از کارش در کلینیک ها را خلاصه کرد. مجموعه های گردآوری شده از او ، جدا از مقالات فراوانی که در انجمن روانکاوی وین و دیگر انجمن ها به چاپ و بهره برداری رساند ، شامل مشاهدات بالینی او در کلینیک ها ، مهد کودک ها و مهدکودک های کودکان استثنایی بود. همچنین آنا فروید درباره ی انحرافات و تاخیرهای رشدی کودکان محروم شده ی عاطفی و اجتماعی نیز دست به مطالعات وسیعی زد و سمینارهایی درباره ی جرم و خانواده نیز ارائه داد . او مقالاتی با عنوان کودکان و قانون به همراه جوزف گلدستین و آلبرت سولنیت منتشر کرده است.

مرگ:

آنا فروید در 9 اکتبر سال 1982 در سن 86 سالگی در شهر لندن در کشور انگلستان از دنیا رفت.

ما در مرکز مشاوره پردیس ، اولین دپارتمان تخصصی طرحواره درمانی در اصفهان با کمک گروه نویسندگان مرکز به جمع آوری و گردآوری زندگی نامه ی چهره های بزرگ روانشناسی پرداخته ایم، در قسمت مقالات می توتنید بقیه ی زندگی نامه ها را بخوانید.

تدوین و گردآوری: الهام پیرحاجی کارشناس ارشد کودکان استثنایی

موسسه خدمات روانشناختی پدیده ی حمایت

www,padideyehemayat.ir


دیدگاه‌ها
whatsapp