این عکس ملانی کلاین می باشد

زندگی نامه ی ملانی کلاین

  • الهام پیر حاجی
  • گوینده: -
  • 1402/05/30
  • 0

کودکی و نوجوانی،ازدواج و نظریه ی ملانی کلاین


زندگی نامه ی ملانی کلاین

ملانی کلاین روانشناس مشهور اتریشی که بعد ها تبعه ی کشور بریتانیا شد، یکی از روانکاوان صاحب نامی است که بیشترین شهرتش به دلیل فعالیت درحوزه ی کودک است. در زیر به بررسی زندگی نامه ی ملانی کلاین میپردازیم.

کودکی و نوجوانی و تحصیل ملانی کلاین:

ملانی کلاین در تاریخ 20 مارس 1882 در وین اتریش از والدینی یهودی تولد شد، پدرش دکتر رایزس عقیده ی مذهبی سفت و سختی نداشت و ملانی نیز با وجود اینکه آتئیست بود احترام به دین آبااجدادی اش را از پدر آموخته بود. او چهارمین و آخرین فرزند خانواده بود. پدر ملانی فرزند اول خود را بیش از سایر فرزندانش دوست می داشت و مادر وی نیز فردی سلطه جو، تهاجمی و عصبی بود که آنا به رغم رابطه ی مبهم با مادرش بسیار به او نزدیک بود.

ملانی کلاین خیلی زود با سوگ عزیزانش مواجه شد، او فقط چهارسال داشت که یکی از خواهرانش را از دست داد،کسی که به او خواندن و نوشتن یاد می داد. در18 سالگی با مرگ پدرش و دو سال بعد با مرگ برادرش مواجه شد که این اتفاق ها علاوه بر اندوه فراوان ، در ملانی احساس گناه به وجود آورد از اینکه شاید می توانستیم برای او کاری بکنیم و نکردیم.

بعدها ملانی در اتریش به دانشگاه رفت و در آنجا به تحصیل تاریخ و هنر پرداخت، به نوشتن شعر روی آورد و خودش را فردی تنها می دانست که به دنبال محرک های انتلکتوئل می گشت.

در سال 1910 هنگامی که همسرش خانواده را به شهر بوداپست نقل مکان داده بود ملانی با آثار زیگموند فروید آشنا شد و خیلی زود به روانکاوی علاقه ی زیادی پیدا کرد.

او در سال 1912 با مرگ اولین فرزندش و در سال 1914 با مرگ مادرش سوگی دیگر را تجربه کرد. بنابراین تحت درمان روانکاوی قرار گرفت و روانکاو او ، شاندر فرنتسی بود که با شروع جنگ جهانی اول درمانش نیمه کاره ماند و دوباره درسال 1924 مجددا روان کاوی را با آبراهام آغاز کرد. 9 ماه بعد ، آبراهام نیز درگذشت و این فقدان آخر تاثیر بسیار بدی روی کلاین گذاشت . او دوره های روانکاوی خود را پیش سیلویا پین در انگلستان به پایان رساند و تا زمان مرگش نیز در بریتانیا ماند.

در سال 1919 بعد از ارائه ی اولین مقاله اش به عضویت انجمن روانکاوی درآمد . در سال 1923 عضو صاحب رای انجمن روانکاوی بریتانیا شد و در سال 1927 در لندن مکتب خودش را تاسیس کرد.

ازدواج ملانی کلاین:

ملانی کلاین در اواخر 19 سالگی با آرتور کلاین نامزد کرد و دوسال بعد آنها به ازدواج هم درآمدند. او برای تفکرات انتلکتوئل شوهرش احترام زیادی قائل بود اما در طول زندگی مشترک با آرتور ، جز داشتن سه فرزندش از چیز دیگری لذت نمی برد و احساس خوشبختی نمی کرد .

ملانی از اینکه ازدواج مانع شده بود تا در رشته ی پزشکی تحصیل کند ، بسیار ناراحت بود . علت این موضوع جا به جایی های مداوم به علت شغل همسرش بود و همین امر باعث می شد ملانی مدام رشته و دانشگاه خود را تغییر دهد.

در نهایت آن دو درسال 1924 از هم جدا شدند.

نظریه ملانی کلاین:

ملانی کلاین نظریات مهمی خصوصا در حوزه ی روانکاوی کودک داشت که به صورت خلاصه به بخشی از آن اشاره می کنیم:

نظریه ی مهم ملانی کلاین "روابط شی" نام دارد (object realions theory). که بر مشاهدات دقیق کودکان خردسال استوار است. برخلاف فروید که بر سالهای اول زندگی تاکید می کند، ملانی بر 4 تا 6 ماه اول زندگی تاکید دارد. او اصرار داشت که سائق های کودک مثل گرسنگی، تشنگی و ... به سمت یک شی( پستان مادر، آلت مردان، اندام جنسی و...) هدایت شده است.

گرایش اولیه ی کودک به برقراری رابطه با اشیای جزیی ، به تجربیات او کیفیت غیر واقعی و خیالی می دهد که بر تمام روابط میان فردی بعدی اثرگذار است. از نظر ملانی کلاین کودکان زندگی خود را بصورت یک لوح سفید آغاز نمی کند، بلکه آن را با آمادگی فطری برای کاهش اضطراب ها شروع می کند. آمادگی فطری کودک برای عمل کردن یا واکنش به محیط مستلزم وجود موهبت پدیدآیی نوعی است که فروید هم آن را قبول داشت.

نبوغ ویژه ی کلاین در درک اهمیت بازی برای کودک بود همانطور که آنا فروید نیز آن را به کاربسته بود، با این حال هیچ روان شناسی مثل ملانی تا قبل از آن به این درک مهم که بازی می تواند پایه و اساس روشی برای تحلیل و روانکاوی کودک باشد دست نیافت. او بازی را به عنوان نحوه ی بیان طبیعی و ارجح بر روش های دیگر در مورد کودک بکار می بست و بازی را در جریان درمان به منزله ی معادل همخوانی های کلامی یا تداعی هایی که بزرگسالان در تحلیل استفاده می کنند در نظر می گرفت.

کلاین همچنین نظریه ی فروید درباره ی غرایز بدون ابژه را مورد انتقاد قرار داد . چرا که به نظر او هر خواسته یا غریزه به یک ابژه متصل است.

او معتقد بود که از بدو تولد در کودک یک من ابتدایی و رشد نیافته و فاقد انسجام وجود دارد و او با دو سائق نیرومند مرگ و زندگی از همان ابتدا متولد می شود.

آثار:

ملانی کلاین تعداد زیادی مقاله و کتاب داشت، از جمله کتاب "روانکاوی کودکان" که همزمان به دو زبان انگلیسی و آلمانی چاپ شده است.

مرگ:

در نهایت ملانی کلاین در 22سپتامبر، 1960 در سن 78 سالگی در لندن درگذشت.

ما در مرکز مشاوره پردیس ، اولین دپارتمان تخصصی طرحواره درمانی در اصفهان ، با نظارت استاد حاند جعفری با کمک گروه نویسندگان مرکز به جمع آوری و گردآوری زندگی نامه ی چهره های بزرگ روانشناسی پرداخته ایم، در قسمت مقالات می توانید بقیه ی زندگی نامه های اساتید و چهره های بزرگ را بخوانید.

تدوین و گردآوری:

الهام پیرحاجی کارشناس ارشد کودکان استثنایی

گرد آوری و تدوین شده توسط موسسه ی پدیده حمایت (بانک جامع آموزش های روانشناسی)

WWW.PADIDEYEHAMAYAT.IR


دیدگاه‌ها
whatsapp