زندگی  نامه ی زیگموند فروید

زندگی نامه ی زیگموند فروید

  • سمیرا شفیعی
  • گوینده: -
  • 1402/05/30
  • 0

کودکی، تحصیل، رویکرد،ازدواج و مرگ زیگموند فروید

زندگی نامه زیگموند فروید

زیگموند فروید یکی از برجسته‌ترین روان‌شناسان جهان است. بیش‌تر مردم فروید را با عنوان پدر روانکاوی می‌شناسند. فروید کسی است که همیشه نام و اندیشه‌اش چه میان مخالفان و چه پیروانش پاینده و ماندگار است. او خدمات بسیار ارزشمندی در راه درمان اختلالات روانی و گسترش دانش روان‌شناسی انجام داده است. در این نوشته به به بررسی زندگی‌نامه‌ی فروید می‌پردازیم..

کودکی زیگموند فروید:

زیگموند فروید ۶ می ۱۸۵۶ در فرایبرگ، جمهوری چک به دنیا آمد. خانواده‌ی او یهودی و دارای ۸ فرزند بود. پدرش یاکوب فروید بازرگان پشم بود و از ازدواج نخستش دو پسر به نام امانوئل و فیلیپ داشت. مادرش آمالیا ناتانسون، همسر سوم یاکوب فروید، زنی مهربان و فداکار بود و با این‌که همسرش یهودی متعصبی نبود ولی او به خاطر مطالعاتش در تورات فردی شناخته شده بود. خانواده‌ی یاکوب با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بود و هنگامی که زیگموند فروید به دنیا آمد در یک اتاق اجاره‌ای زندگی می‌کردند. آن ها به دلیل مشکلات مالی به لایپزیگ و سپس زمانی که زیگموند فروید 4ساله بود به وین مهاجرت کردند. این مهاجرت میان فروید و برادر ناتنی اش امانوئل که همبازی کودکیش بود دوری و جدایی انداخت.

دوران تحصیل و پژوهش زیگموند فروید :

در سال ۱۸۷۳ زیگموند فروید تحصیلات دبیرستان را به پایان رساند. او علاقه های ذهنی گوناگونی داشت و به همین دلیل برای انتخاب رشته ی دانشگاهش به مشکل برخورد. در آغاز دوست داشت که در رشته‌ی حقوق درس بخواند. در سن ۱۷ سالگی به دانشگاه وین راه یافت ولی به جای رشته‌ی حقوق با کمی تردید به دانشکده‌ی پزشکی پیوست و در طول مدت تحصیل در این رشته ، پژوهش های مهمی درمورد نخاع یک نوع ماهی به نام پترومیزون انجام داد. در سال ۱۸۸۱ هنگامی که تنها ۲۵ سال سن داشت توانست با درجه‌ی دکترا از دانشگاه وین فارغ التحصیل شود.

او در سال ۱۸۸۲ به عنوان پزشک متخصص در بیمارستان عمومی وین مشغول به کار شد و در سال ۱۸۸۶ از کار در بیمارستان عمومی وین استعفا داد و در رشته‌ی اختلالات عصبی تخصص گرفت.

فروید بین سنین 26 تا 35 سالگی به دنبال رشته ای بود که بتواند در آن کشف بزرگی انجام دهد.او در زمانی که شارکو مشغول تحقیق در رابطه با بیماری هیستری بود ، برای بازدید از آزمایشگاه شارکو ، به پاریس رفت و همین امر ، یعنی مطالعه در رابطه با بیماری هیستری ، سرآغاز خدمات بزرگ فروید در آینده شد . وی پس از مدتی پژوهش و مطالعه ، به این نتیجه رسید که روش هیپنوتیزم را فقط در خصوص برخی از بیماران میتوان به کار برد و برای همه کاربرد ندارد و به جای روش هیپنوتیزم ، روش تداعی آزاد را ابداع کرد .

فروید از طریق روانکاوی ، عقده ی ادیپ را کشف کرد و آن را بزرگترین بینش خود بیان نمود.او برای نخستین بار ، این نظریه را در کتاب تعبیر رویاها ، که آن را شاهراهی به سوی شعور ناخودآگاه نامیده است ، مطرح کرد.

او به شدت معتقد بود که احساسات جنسی در دوران کودکی فعال اند ! اما مفهوم جنسی از دیدگاه او بسیار گسترده بود.به نظر فروید ، مفهوم جنسی شامل هر رویدادی بود که می توانست لذت جسمی ایجاد کند . او در نظریه اش ، اصطلاح لیبیدو را برای انرژی عمومی جنسی به کار برد و بیان کرد که در هر مرحله از رشد ، لیبیدو بر روی قسمت خاصی از بدن متمرکز میشود . سپس مراحل رشد روانی _جنسی را مطرح کرد .

مراحل رشد روانی _جنسی فروید :

مرحله ی دهانی : تولد تا 18 ماهگی

مرحله ی مقعدی : 1تا 3 سالگی

مرحله ی آلتی : 3 تا 6 سالگی

مرحله ی نهفتگی : 6 تا 12 سالگی

مرحله ی تناسلی : 12 سالگی تا پایان عمر.

از دیگر مفاهیم مهم نظریه ی فروید ، می توان به معروف ترین مفاهیم او در خصوص سازمان های ذهن یعنی " نهاد ، من و فرامن " اشاره کرد.

آلفرد آدلر و کارل یونگ از نخستین پیروان فروید بودند که مانند بسیاری دیگر ، سرانجام از او جدا شدند و نظریه های روانکاوی مخصوص به خود را پایه گذاری کردند.

ازدواج زیگموند فروید :

فروید درسال 1886 با مارتا برنیز در هامبورگ ازدواج کرد. نتیجه‌ی این ازدواج ۶ فرزند به نام‌های ماتیلد، ژان مارتین، اولیور، ارنست، سوفی و آنا بود. آنا فروید راه پدر را دنبال کرد و یکی از برجسته‌ترین روانکاوان عصر خود شد.

زیگموند فروید و مکتب روانکاوی:

فروید دانش‌آموخته‌ی پزشکی بود ولی به عنوان یک روان‌شناس و روانکاو برجسته شناخته می‌شود. او مکتب روانکاوی کلاسیک را همانند پیامبری بزرگ رهبری کرد. دیدگاه هایش تاثیر مهمی در زمینه های مختلف روان شناسی از جمله روان شناسی رشد ، روان شناسی شخصیت ، هشیاری وناهشیاری ، مسایل جنسی و... داشت . برخی از روان‌شناسان دیدگاه‌های فروید را مورد انتقاد قرار می‌دهند و بر این باورند که دیدگاه‌های او تنها بر پایه‌ی مشاهداتش در برخورد با بیماران شکل گرفته است با این حال هیچ کس نمی‌تواند تاثیر نظریه‌ و دیدگاه‌های زیگموند فروید را بر روی روان‌شناسی و روانکاوی انکار کند.

مرگ زیگموند فروید:

زیگموند فروید به سیگار برگ علاقه‌ی بسیاری داشت او روزانه نزدیک به ۲۰ سیگار برگ می‌کشید. او بر این باور بود که سیگار کشیدن توانایی انسان برای انجام کار را افزایش می‌دهد و خودکنترلی را در انسان بهبود می‌بخشد و به همین دلیل هشدارهایی که پیرامون زیان‌های سیگار به او داده می‌شد را نشنیده می‌گرفت.کشیدن بیش از اندازه‌ی سیگار برگ او را به سرطان دچار کرده بود. فروید در آغاز بیماری خود را پنهان نگه داشت ولی با پزشکان گوناگونی در این باره گفت‌و‌گو کرد. بیش از سی عمل جراحی بر روی او انجام گرفت ولی نتیجه‌ای نداشت چون سرطان او روز‌ به روز پیشرفت می‌کرد. در سپتامبر ۱۹۳۹ زیگموند فروید به پزشکش ماکس شور گفت: "اکنون زندگی برایش چیزی جز شکنجه نیست و مفهومی ندارد و قول و قرارشان را به او یادآوری کرد". ماکس شور به او قول داده بود که اجازه ندهد بیهوده رنج بکشد. آنا فروید می‌خواست مرگ پدرش را به تاخیر بیاندازد اما ماکس شور او را متقاعد کرد که زنده نگه داشتن فروید سودی نخواهد داشت و او را به رنج بیش‌تر دچار می‌کند . پس از این‌که آنا فروید متقاعد شد ، زیگموند فروید از پزشکش خواست که اتانازی را برایش به انجام برساند. سپس پزشکش در روزهای ۲۱ و ۲۲ سپتامبر با تزریق دوز‌هایی از مورفین در چند نوبت به فروید باعث مرگ او شد. زیگموند فروید در ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹ درگذشت و سه روز پس از مرگش، پیکرش را در شمال لندن سوزاندند و پس از آن خاکستر فروید در گلدانی عتیقه که فروید از پرنس بناپارت دریافت کرده بود گذاشته شد. خاکستر همسرش نیز پس از مرگ در سال ۱۹۵۱ در این گلدان گذاشته شد.

برخی از آثار زیگموند فروید:

از آنجایی که او روان‌شناس، روان‌کاو، پژوهشگر و نویسنده‌ای خستگی‌ناپذیر بود، ده‌ها کتاب و مقاله‌ی علمی از او بر جای مانده است.ازجمله :

تفسیر رویاها (1900) ، توتم و تابو(1913) ، اتوبیوگرافی یا زندگی علمی من ( 1925) ، موسی و یکتاپرستی ، آینده یک پندار ، کاربرد تداعی آزاد در روان کاوی کلاسیک و...

ما در مرکز مشاوره پردیس ، اولین دپارتمان تخصصی طرحواره درمانی در اصفهان ، با نظارت استاد حاند جعفری با کمک گروه نویسندگان مرکز به جمع آوری و گردآوری زندگی نامه ی چهره های بزرگ روانشناسی پرداخته ایم، در قسمت مقالات می توانید بقیه ی زندگی نامه های اساتید و چهره های بزرگ را بخوانید.

گردآوری و تدوین:

سمیرا شفیعی(کارشناسی ارشد مشاوره خانواده)

گردآوری و تدوین توسط موسسه ی پدیده ی حمایت (بانک جامع آموزش های روانشناسی)
 PADIDEYEHEMAYAT.IR

دیدگاه‌ها
whatsapp