زندگی نامه ی ژان پیاژه

زندگی نامه ی ژان پیاژه

  • سمیرا شفیعی
  • گوینده: -
  • 1402/05/30
  • 0

کودکی، تحصیل، رویکرد،ازدواج و مرگ ژان پیاژه

زندگی نامه ژان پیاژه

ژان پیاژه ، بزرگترین فرضیه پرداز ، در میان روان شناسان معاصر است. او یک روان‌شناس، زیست‌شناس و شناخت‌شناس سوئیسی بود که به دلیل فعالیت هایش در روان‌شناسی رشد و شناخت‌ شناسی شهرت یافته‌است.پیاژه به واسطه ی مطالعات ، پژوهش ها و تجربیاتی که اکثر آن ها را به تنهایی انجام داد ، توانست یک تئوری جامع و محکم در رابطه با رشد و تحول شناختی ، یعنی رشد و نمو هوش ارائه دهد .

در این نوشته به بررسی زندگی نامه ی ژان پیاژه میپردازیم .

کودکی ، نوجوانی و تحصیل ژان پیاژه :

ژان پیاژه در تاریخ ۹ اوت ۱۸۹۶ در نوشاتل سوئیس ، که یک شهر دانشگاهی کوچک محسوب می شد ، به دنیا آمد . او اولین فرزند خانواده بود . مادرش ربکا جکسون و پدرش آرتور پیاژه ، در دانشگاه ، تاریخ قرون وسطی تدریس میکرد. از دیدگاه ژان پیاژه پدرش اندیشمندی دقیق و منظم و ماردش فردی بسیار عاطفی بود که رفتارهایش در خانواده تنش ایجاد می کرد.در این میان پیاژه ، سبک رفتارهای پدرش را انتخاب کرد و از تعارض ها و تنش های خانوادگی به انجام پژوهش پناه برد.

او در سن 11 سالگی ، زمانی که در مدرسه ی لاتین نوشاتل تحصیل میکرد ، در رابطه با یک گنجشک آلبینو که در پارک شهر دیده بود ، مقاله نوشت . این مقاله مقدمه ی زندگی سراسر علمی او شد. پیاژه دردوران نوجوانی به حیطه ی جانور شناسی علاقه پیدا کرد و در درا رابطه با نرم تنان چند مقاله نوشت . این مقالات زمینه ای برای دعوت از سوی دانشمندان سایر کشورها از او شد . همچنین از او درخواست شد تا مدیریت یک موزه را برعهده بگیرد اما به دلیل پایین بودن سنش ، این مسئولیت را نپذیرفت .

پیاژه در سن 15 سالگی متوجه شد که باورهای مذهبی اش پایه ی علمی ندارند . به همین دلیل به دنبال راهی گشت تا بتواند ارتباطی بین علم و فلسفه برقرار کند و در این زمینه مطالعات زیادی انجام داد.

او در سن 21 سالگی در دانشگاه نوشاتل مشغول به کسب درجه ی دکتری در رشته ی علوم طبیعی شد و در طول دوران تحصیل در مقطع دکتری دو مقاله ی فلسفی نوشت و از آنها با عنوان کارهای جوانی یاد می کرد . در سن 23 سالگی شناخت شناسی تکوینی را مطرح کرد. هدف از شناخت شناسی تکوینی ، برنامه ای بود که پیاژه برای کارهایش طراحی کرده بود . طبق این برنامه او ابتدا باید به پژوهش و مطالعه در حوزه ی روان شناسی کودک و تحول قوای ذهنی او می پرداخت و سپس بر اساس نتایجی که بدست می آورد پاسخ پرسش های فلسفی در مورد منشاء دانش را می داد.

او در طول دوران پژوهش هایش در حوزه ی کودک ، به بررسی مباحثی از جمله رویا ، اخلاق ، مطالب مورد توجه کودکان در زندگی روزمره ، درک و فهم کودکان از مفاهیم ریاضی و علمی پرداخت .

پیاژه پس از آن که سوئیس را به مقصد پاریس ترک کرد ، نظریه ی مراحل رشد شناختی خود را مطرح نمود. در سال 1921 دوباره به سوئیس بازگشت و به عنوان رئیس انستیتو روسو در ژنو شروع به کار کرد.

ازدواج ژان پیاژه :

او در سال 1923 با ولنتاین چتنی ازدواج کرد و حاصل ازدواج آن ها سه فرزند به نام های ژاکلین ، لوسین و لوران بود. تولد ژاکلین ، در سال 1925 سرآغاز رشته ی مهمی از مطالعات او درباره ی رفتار شناختی کودکان بود . او و همسرش ، رفتارهای فرزندانشان را به منظور دستیابی به نتایج کامل تر در رابطه با پژوهش هایشان ، به صورت دقیق مشاهده می کردند.

نظریه ی مراحل رشد شناختی پیاژه :

پیاژه معتقد بود که توانایی و مهارت کودکان در تفکر و استدلال از یک سری مراحلی عبور می کند که از لحاظ کیفی با هم متفاوت اند . او رشد ذهنی را به چهار مرحله تقسیم کرد که هر مرحله از مراحل کوچکتری تشکیل شده است .

چهار مرحله ی رشد :

1- مرحله ی هوش حسی – حرکتی : این مرحله از بدو تولد تا دوسالگی است . در این مرحله کودک ، رفتارهایی مانند مکیدن ، چنگ زدن و لمس کردن را برای ارتباط با دنیای اطراف خود انجام می دهد.

2-مرحله ی پیش عملیاتی : این مرحله مربوط به سن 2 تا 7 سالگی است . در این سن کودک با وجود اینکه استفاده از نمادها و تصاویر ذهنی را آموخته ، اما اندیشه اش غیر منطقی ست و با نوع تفکر بزرگسالان تفاوت دارد.

3-مرحله ی عملیات عینی : این مرحله در سن 7 تا 11 سالگی رخ می دهد. در این مرحله کودک میتواند فقط در رابطه با اشیاء و اعمال ملموس به صورت نظام دار بیندیشد .

4-مرحله ی عملیات صوری : این مرحله از سن 11 سالگی تا بزرگسالی است. در این سن کودک می تواند به صورت کاملا نظام دار بیندیشد .

آثار ژان پیاژه :

روان شناسی رشد ، زبان و تفکر کودک 1926 ، حکم و استدلال در کودک 1928 ، مفهوم دنیا در نزد کودک 1930 ، داوری اخلاقی از نظر کودک .

مرگ ژان پیاژه :

پیاژه در سپتامبر 1980 در ژنو درگذشت .

ما در مرکز مشاوره پردیس ، اولین دپارتمان تخصصی طرحواره درمانی در اصفهان با کمک گروه نویسندگان مرکز به جمع آوری و گردآوری زندگی نامه ی چهره های بزرگ روانشناسی پرداخته ایم، در قسمت مقالات می توتنید بقیه ی زندگی نامه ها را بخوانید.

گردآوری و تدوین :

سمیراشفیعی(کارشناسی ارشد مشاوره خانواده )

گردآوری و تدوین توسط موسسه ی پدیده ی حمایت(بانک جامع آموزش های روانشناسی)

PADIDEYEHEMAYAT.IR


دیدگاه‌ها
whatsapp