این عکس متعلق به دکتر دادستان می باشد.

زندگی نامه ی دکتر پریرخ دادستان

  • سمیرا شفیعی
  • گوینده: -
  • 1402/05/30
  • 0

جوایز،افتخارات،آثار و درگذشت دکتر دادستان

زندگی نامه ی دکتر پریرخ دادستان

پروفسور پریرخ دادستان یکی از بنیان گذاران روان شناسی نوین ایران است و بسیاری او را مادر روان شناسی ایران می نامند .

او تالیفات و آثار ارزشمندی در حیطه ی روان شناسی رشد از خود به جای گذاشت . وی جزء معدود مولفان بین المللی است که به دنبال تبیین روان شناسی مرضی از دیدگاه تحولی بوده است .

دکتر دادستان ، سال ها با عشق و علاقه به تدریس روان شناسی رشد ( تحولی ) ، بالینی کودک ، مرضی ، ارزشیابی شخصیت ، تشخیص و جنایی پرداخت .

در این نوشته به بررسی زندگی نامه ی دکتر پریرخ دادستان خواهیم پرداخت .

کودکی ، جوانی ، تحصیل و اشتغال دکتر پریرخ دادستان :

دکتر دادستان در 1 فروردین 1312 در شهر تهران چشم به جهان گشود . پدرش جلال الدین دادستان و پدربزرگش شاهزاده مهدی قلی میرزا بود .

او سال 1317 ، در سن 4 سالگی مقطع ابتدایی را در دبستان خورشید آغاز کرد و از همان دوران کودکی به یادگیری زبان فرانسه پرداخت . وی در سال 1328 ، در سن 15 سالگی از دبیرستان ناموس ، مدرک دیپلم علمی خود را اخذ کرد و در سال 1329 توانست از دبیرستان شاهدخت تهران مدرک دیپلم ادبی دریافت کند .

دکتر دادستان در دوران پهلوی ، درست زمانی که 16 ساله بود ، در دومین آزمون اعزام به خارج از کشور شرکت کرد ، به عنوان تنها زن حاضر در آن آزمون پذیرفته شد و یک سال بعد به پایتخت سوئیس اعزام شد . استعداد ، توانایی بی نظیر و درخشش دکتر دادستان ، توجه ژان پیاژه را به خود جلب کرد و همین امر موجب شد تا او راهنمایی پایان نامه ی دکتر دادستان را بپذیرد .

پیاژه به حدی دکتر دادستان را باور داشت که به او پیشنهاد داد مسئولیت مرکز شناختی نیویورک را بر عهده بگیرد . اما عشق دکتر دادستان به میهن عزیزمان ایران ، باعث شد تا او این پیشنهاد را نپذیرد . دکتر دادستان در سال 1339 پس از اخذ مدرک دکتری در سن 26 سالگی به میهن بازگشت .

پس از ورود به ایران ، عهده دار نخستین مرکز هدایت حرفه ای و هدایت تحصیلی شد . وی به مدت دو سال به عنوان مسئول دفتر روان شناسی دانشگاه پلی تکنیک ، با نظارت دانشگاه فرانسه با هدف هدایت دانشجویان ، فعالیت کرد .

دکتر دادستان در سال 1354 به اصرار دکتر علی اکبر سیاسی به گروه روان شناسی دانشگاه تهران ملحق شد . سال 1359 ، دانشیار و مدیر گروه روان شناسی دانشگاه تهران شد و در سال 1365 مفتخر به کسب درجه ی استاد تمامی در گروه روان شناسی دانشگاه تهران شد .

در سال 1381 با وجودی که تدریس بیش از 17 واحد درسی را برعهده داشت به اجبار بازنشسته شد . دکتر دادستان جزء معدود اساتیدی بود که حکم بازنشستگی را نپذیرفت و به حمایت از او ، دانشجویان گروه روان شناسی خواستار لغو حکم بازنشستگی اش شدند .

سایر فعالیت های دکتر دادستان :

-از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۹ مدیر دفتر مطالعات و تحقیقات علوم انسانی ، معاونت پژوهشی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-جنوب

- ازسال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۸۹ مدیر گروه روانشناسی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی

- تاسیس فصلنامه روانشناسان ایرانی با همکاری دانشگاه آزاد در سال 1382

- عهده دار چندین طرح پژوهشی در سطح ملی

در گذشت دکتر دادستان :

دکتر پریرخ دادستان صبح شنبه ۲۲ آبان ماه ۱۳۸۹، در سن 77 سالگی به علت بیماری سرطان در تهران درگذشت. پس از درگذشت وی فیلم مستندی از آثار و دوران زندگی اش تحت عنوان"پرواز ژنو- تهران" به تهیه‌کنندگی محمد فاتحی و کارگردانی مهران فیروزبخت ساخته شد و در دومین سالگرد یادبودش به نمایش درآمد.

جوایز ، افتخارات و آثار :

-کتاب روانشناسی مرضی تحول از کودکی تا نوجوانی. تألیف: استاد دادستان، برگزیده دوره دهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

-چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۱

-برنده جایزه بخش تحقیقات بنیادی علوم انسانی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی (1383)

-از استاد دادستان بیش از ۱۵ کتاب و ۵۰ مقاله باقی مانده است.

ما در مرکز مشاوره پردیس ، اولین دپارتمان تخصصی طرحواره درمانی در اصفهان با کمک گروه نویسندگان مرکز به جمع آوری و گردآوری زندگی نامه ی چهره های بزرگ روانشناسی پرداخته ایم، در قسمت مقالات می توانید بقیه ی زندگی نامه ها را بخوانید.

گردآوری و تدوین : سمیرا شفیعی ( کارشناس ارشد مشاوره خانواده )

موسسه پدیده حمایت(بانک جامع آموزش های روانشناسی)

www.padideyehemayat.ir


دیدگاه‌ها
whatsapp